Solig promenad

Idag har jag haft en ganska produktiv dag, härligt att känna det! Förmiddagen spenderades med att storstäda inne och då menar jag verkligen storstäda. Skönt att ha det gjort! Efter lunch så tog jag ut Busy på en solig promenad. Läget med henne är bra nu verkar det som. Hon är inte längre svullen och inte heller halt så min plan är att börja aktivera henne lite nu igen. Hon kommer få gå i den lilla hagen fram tills nästa helg, men tanken är att jag ska börja rida henne på tisdag eller onsdag.
Hon fick vara naken på promenaden idag. Hon har ju så mycket skorv i huden, över hela kroppen, som jag kämpar med att få bukt på. Jag kör kurer och badar henne tre dagar i rad med klorhexidinschampo bland annat, jag tycker att det har hjälpt förut men nu vet jag inte riktigt. Så jag tänkte att lite D-vitamin ät nog bara nyttigt för huden! Busy uppskattade att få komma ut och röra på sig. Hon gjorde nästan både piff och puff på vägen hem ;)
Väl hemma igen så longerade jag några varv i ridhuset och hon såg helt ren ut. När Busy var ute i hagen igen så satte jag fart med att fixa stallet. Jelena och Elin var i stallet samtidigt, så det tog lite längre tid än vad det brukar för att vi pratade så mycket. När stallet var klart så gick jag ner till ridhuset och kikade lite på Jelena när hon red lite olika bomövningar, det kliade i kroppen efter att få rida igen!
Sen var det dags för Björne att jobbas lite. När jag gjorde iordning honom så tog jag även fram ett täcke och slängde på honom, han blinkade inte ens. Jag drog täcket ner över rumpan och bakbenen och han stod som ett ljus. Även när jag drog täcket åt andra hållet, alltså upp över halsen och sen ner över huvudet - han kunde inte bry sig mindre. Jag tränsade honom sen och gick ner till ridhuset. Han fick börja med att springa lös medan jag plockade undan några stöd som stod i vägen. Han tyckte det var lattjolajban att ha fast/plan mark under hovarna så att han kunde busa av sig ordentligt! När det var färdigsprunget och färdigrullat (det hann han med också) så började jag longera honom lite. Han var jätteduktig! Det var ju bara andra gången, men den här gången så missförstod han mig bara några få gånger. Svårast är det ju när vi byter varv, då vet han inte riktigt vad han ska göra först. Men jag kunde byta varv flera gånger och longera honom både i skritt, trav och galopp! Den sammanlagda tiden som vi var i ridhuset var ca 10-15 min, så det var inte så länge men han blev jättesvettig så han fick duscha av sig lite efter sitt "arbetspass".
 

Kommentera inlägget här :