Omplanering

I söndags kändes Busy inte helt fräsch (som jag skrev i föregående inlägg), jag upplevde henne väldigt stel och stapplig. I måndags bestämde jag mig för att skritta ut henne en sväng och under skrittundan så travade jag henne några få meter på asfaltsvägen för att checka av henne lite. Jag kände direkt att hon var halt, hon var inte jättehalt men hon travade inte rent. Panik. 
Jag visste att Axel Wallman skulle komma ner till Staby Gård på onsdagen den 9 mars så jag kontaktade Sofia direkt för att se om det fanns några tider kvar och jag hade tur för hon hade fått ett avhopp samma dag. Så i onsdags åkte vi dit. Busy hade då vilat helt och hållet under tisdagen så jag visste inte alls hur hon skulle röra sig. När vi kom dit började jag med att springa med henne på rakt spår, ingen synlig hälta. Sedan böjde Axel igenom alla ben, ingen hälta eller reaktion överhuvudtaget. Jag longerade henne, ingen hälta eller orenhet. Sen gick vi ut och travade henne på liten volt på hårt underlag, ingen hälta eller konstigheter där heller!
Jag frågade om ultraljud men Axel tyckte det var helt onödigt i och med att hon inte visade några symptom överhuvudtaget. Så det var ju jätteskönt! Axel trodde, som jag, att det blev lite för mycket lite för tidigt. Så rådet från honom var att rida henne som vanligt, men avstå från söndagens hopptävling så den är jag avanmäld till.
 
Såhär ser i alla fall planeringen fram till Tågarps tävling ut:
Den här veckan:
Idag: Jogg i ridhuset.
Imorgon: Uteritt
Söndag: Uteritt
 
Nästa vecka:
Måndag: Dressyrträning för Sissi
Tisdag: Skrittas
Onsdag: Hoppträning för Jill
Torsdag: Terrängbanan (?)
Fredag: Jogg i ridhuset
Lördag: Dressyrtävling LA:1
Söndag: Dressyrtävling LA:3, kanske även ett besök på terrängbanan på eftermiddagen.
 
Vecka 12:
Måndag: Dressyrträning för Sissi (?)
Tisdag: Skrittas
Onsdag: Hoppträning light (mest fokus på mig)
Torsdag: Uteritt
Fredag: Hopp CR en runda 1m
Lördag: Jogg i ridhuset på morgonen, åker till Tågarp
Söndag: Fälttävlan Tågarp
 
Ganska pressat schema, men bara jag känner av Busy hela tiden så ska det nog gå bra. Jag är väldigt noga med framskrittning, uppvärmning och avskrittning. Jag masserar henne varje dag också; rygg, rumpa, bogar och nacke. Efter Tågarp sen blir det lite lugnare, då är det bara Mantorps två fälttävlan den 16:e april och sen den 30:e april. Anmälan till den första öppnade igår och jag är nu anmäld till vår första CNC*, kors i taket! :)
 
 

Kommentera inlägget här :