Fjärdeplatsen kändes som en seger

Vilken fantastiskt rolig helg vi har haft! Den började tidigt i lördags, jag gick upp vid 03.00 för att äta lite frukost, göra mig iordning och packa in det sista i bilen och transporten. Mamma kom vid 04.30 och hon mockade stallet medan jag knoppade och gjorde iordning Busy. Vid 5-tiden var vi redo att åka!
Redo för avfärd!
Resan gick bra, det var väldigt smidigt att åka dit. Väl framme så gick vi bort till sekreteriatet för att visa vaccinationsintyg och hämta nummerlappar, jag passade även på att gå hoppbanan som såg trevlig ut. Min starttid var 09.31 så vi lastade ut Busy i god tid så att hon fick komma ut och sträcka på sig och skrittas igång för hand ganska länge. Hon kändes i alla fall jättefin på framridningen, hon var lugn och stadig. Jag gjorde mycket sidvärtsrörelser, tempoväxlingar och förvänd galopp. Hon var riktigt fin! Ni vet så där "drar alla blickar till sig-fin". När jag kom in på banan så spände hon till direkt och var lite rädd för staketet, det såg lite annorlunda ut, det kändes som att vi var i en gigantisk sandlåda för det var som en minisarg runt banan. Jag gjorde mitt yttersta för att hitta den avslappnade känslan igen men det var inte lätt. Jag blir givetvis spänd också, dels den vanliga anspänningen som blir när man kommer in på banan men också på grund av stressen som blir när hästen reagerar på något. Vi genomförde programmet lite spänt och laddat. Vi fick en rejäl miss i första galoppfattningen då Busy mer eller mindre exploderade och tog dessutom fel galopp, den missen stod oss dyrt - vi fick en 3a på det momentet. Domaren verkade ändå gilla Busy för hon gav inte så höga poäng till någon men vi lyckades ändå få ihop 64,52%. Som avslutande kommentar skrev hon: Fin och prydlig ritt men tyvärr en miss i vänsterfattningen. Mjukt ridet på fin häst! 
Jag var ganska missnöjd efter vår dressyruppvisning, det blev inte alls som jag hade tänkt mig. Vi bytte utrustning och gick bort till framhoppningen. Busy kändes sjukt bra och det blev en riktig drömframhoppning! In på banan och vi har ett jättebra flyt, trots att det stod funktionärer inne i infångaren på hinder nr 2 och en annan som gick rakt ut i kombinationen när jag hade påbörjat min anridning till den. Som tur är så är Busy inte så brydd om sådanan saker, men det är ändå onödigt. Vi gjorde i alla fall en fin och felfri runda. Den nollan var så efterlängtad och helt plötsligt var den besvikna känslan över dressyren borta.
Efter den intensiva morgonen och förmiddagen var både jag och Busy väldigt trötta. Vi gjorde iordning Busy och så fick hon gå in och vila i transporten, medan vi åt lite mat och kollade på Jelena. När Jelena var färdig med sin dressyr och hoppning så gick vi terrängbanan. Det var en fin bana, lite upp och ner, lite skog, härliga galoppsträcker och fina hinder. Efter bangången så åkte vi med hästarna till stallet. Där fick de gå ut i varsin hage och käka gräs, vilken lyx för dem! När hästarna var omhändertagna och boxarna klara inför natten så åkte vi vidare till vårt egna boende. Där gick luften ur oss lite och vi gjorde i princip ingenting. När vi slappat färdigt så åkte vi in till centrum för att äta middag och sedan vidare för att ta in hästarna och natta dem. Vi slocknade ganska fort alla fyra (jag, mamma, Jelena och Elin) när vi hade gått och lagt oss.
 
Upp tidigt på söndag morgon för att fodra och putsa till hästarna inför dagens terrängstart. Vår klass gick först och startade redan 08.30, jätteskönt att bli klara tidigt! Jag låg på en 8:e plats inför terrängen, det var 10 placerade. Busy var superladdad på framridningen men bjöd på riktigt härliga språng.
När startern började räkna ner från 10 så startade jag igång min klocka, trodde jag i alla fall. Jag lyckades troligtvis med att göra en dubbeltryckning för jag stängde av den direkt efter men det upptäckte jag inte förrän efter hinder nr 9 när jag kollade på klockan första gången. Den största utmaningen för oss på banan var såklart vattnet, men det var ett väldigt snällt vatten då det bara var ett nedhopp och sen ett hinder upp ur vattnet. Busy stannade till men hoppade ner nästan direkt bara hon fick syna det lite. På grund av att jag inte hade någon koll på tiden så kom vi in lite för sent i mål, det blev 9 sekunder över tiden vilket gav 3,6 straff. Men jag är nöjd att jag var så pass nära på tiden ändå. Busy var klockren runt hela banan och som vanligt kändes det fantastiskt!
När klassen var slut så stod det klart att vi klättrade upp till en fjärdeplats! Det var inte jättemycket hinderfel utan det var mest tidsfel faktiskt. Det var jättekul att vi fick med oss en rosett hem, men den största vinsten för oss var att vi var på en helt ny banan och vi tog oss runt felfritt! Äntligen börjar det släppa.
Nu ska vi ladda om inför helgens fälttävlan i Åkerbo, då ska båda hästarna starta och det blir jättekul!

Kommentarer :

#1: isasriddagbok.blogg.se

wow! intensivt! Snacka om tidig morgon! grymt att lyckas prestera så bra, det skulle inte jag gjort om jag gått upp så tidigt! ^^

skriven

Kommentera inlägget här :