Hoppträning, packning, tävling

Igår fick Busy följa med på hoppträning, det var några veckor sen hon gick en hoppträning då hon har haft en intensiv tävlingsperiod de senaste veckorna, men igår var det som sagt dags igen! Träningen gick bra, jag hade en bra känsla i stort sett hela tiden. Vi började hoppa på bom-räcke-bom-räcke och när räckena låg på en dryg meter så var hon lite loj och rev det två gånger i rad även fast att vi kom in bra. Jill höjde räcket ut (det hon rev) ytterligare och jag gjorde precis som innan. Busy snärtade till med ett riktigt fint språng!
 
Därefter gick vi över till att hoppa bana och som så många andra gånger var det lite halvklurig bana med mycket svängar, böjda linjer, hålla tillbaka och rida framåt om vartannat. Vi hade ett riktigt fint flyt runt banan under vårt första varv och det kändes riktigt bra. Sista hindret var räckeskombinationen (utan bommar nu) och där rev hon ut. Hon blir lätt lite snabb och kommer inte upp ordentligt. Därför måste jag tänka på att vara snabb att räta upp mig mellan a och b för att hjälpa henne. Jga fick hoppa banan ett varv till sen efter de andra, men då lite högre. Även det här varvet gick bra, det enda hindret jag kände mig osäker på distansen var första hindret. Jag tycker alltid det är svårt att börja på ett räcke.
 
För en gångs skull så var jag väldigt nöjd med min egna ridning och det är så jäkla kul när man har den känslan. Busy var en stjärna. Lite tråkigt att hon är lite loj ibland när ändå jag gör allt rätt, men det gör inte så mycket så länge hon rättar sig så bra som hon faktiskt gör.
Extra kul med träningen också var ju att Ronja var med för andra gången. Vilken skillnad det var på dem bara på dessa två gånger! Jag är så oerhört glad att det äntligen börjar släppa för dem, det är de så värda <3
 
Idag ska jag bara ut och jogg-jobba Busy på lite asfaltsvägar. Jag är ganska noga med att variera underlaget när jag rider och jag vill gärna rida henne på hårt underlag dagen efter hoppträning då dels hoppningen i sig är påfrestande för senor och dylikt, men framförallt så är underlaget ganska tungt och djupt på utebanan där, vilket givetvis är väldigt påfrestande. Det vet man ju själv hur jobbigt det är att springa på en sandstrand till exempel. Busy är invand med att ridas på asfaltsvägar ända sedan jag red in henne, jag tror på att det är väldigt nyttigt och jag brukar trava en hel del på asfalt (givetvis under kontrollerade former och helt i balans). 
 
Utöver det så ska jag även påbörja packningen inför helgen. Imorgon kväll måste allt vara putsat, packat och klart för vi åker vid 7-tiden på lördag morgon. Min preliminära starttid är än så länge 11.14, hoppas att det inte blir tidigare än så. 
Imorgon ska Busy gå ett lättare dressyrpass med fokus på programmet och efter det ska hon få ett välbehövligt bad. Nu ska vi sätta det i alla tre moment, vi ska avsluta försäsongen med flaggan i topp!
 

Kommentera inlägget här :