Dressyrträning igår - tävling i helgen!

Igår var vi i Gottlösa och tränade dressyr för Sissi. Busy var superfin genom hela passet, jag hade ett bra och jämnt stöd fram till handen och det fanns mycket power i henne. Jag fick fokusera på känslan när jag får till uppvisningstraven på henne, för att försöka få till den även inne på banan. Den här traven kommer fram efter galopparbetet så planen är att när jag kommer in på banan börjar galoppera direkt och visar henne runt i galopp istället för trav. För att sedan kunna bryta av och direkt hitta uppvisningstraven. 
Det jag arbetade med självmant under passet igår var att berömma henne mer. Jag måste bli bättre på det! På en hoppträning så kommer exempelvis en klapp på halsen så naturligt efter avslutad övning, men när man rider dressyr så faller det inte in lika naturligt för mig. Vet inte om det beror på att man sitter lite stelare och mer "fast" i sadeln då än i hoppningen. Hur som helst! Jag var noga med att efter varje övning som hon gjorde bra så fick hon muntligt beröm och en klapp på halsen. 
Jag tror att det är viktigt för henne, speciellt nu när det börjar bli ännu mer krav på henne, så att hon fortsätter tycka det är kul att jobba. En glad häst är en bra häst! 
Igår var vi rosa dagen till ära!
Annars så jobbade vi på att få loss bogarna på Busy och få henne att jobba ordentligt genom hela kroppen. Jill är på mig lite med det också; att rida mer framåt. Så de senaste dagarna nu så har jag tänkt mer framåt. Det har känts lite wild and crazy stundtals, men sen kommer hon loss och jobbar på ett helt annat sätt genom kroppen. Hoppas att vi kan visa något framsteg gällande det på morgondagens hoppträning!
 
I helgen är det i alla fall dressyrtävling som väntar. Jag rider LA:1 på lördagen och LA:3 på söndagen. Jag är supertaggad på tävling, det blir ju årets första, och jag har riktigt bra känsla inför helgen! Kan det bli två rosetter mån tro? Jag ska rida för det i alla fall!
Förresten så är det faktiskt Busys födelsedag idag, hela 6 år blir hon. Grattis till min älskling! När hon föddes för 6 år sedan så var det kallt och hur mycket snö som helst, så hon fick vara inne första veckan och sen fick hon komma ut i ett minitäcke. Så söt!
Mini Busy.
Idag ska Busy bara skrittas ut en sväng och imorgon är det som sagt hoppträning, då följer även Stina och Fia med så det blir kul! Det här blev ett rörigt inlägg känner jag men så får det va. Återkommer med rapport från hoppträningen imorgon eller på torsdag!

Kommentera inlägget här :