Dag 1 på Årsta Runsten

Idag har det regnat! Det började när vi var ungefär halvägs hit och så har det regnat konstant hela dagen typ. Usch, vad det är tråkigt med regn! Men det var bara att hoppa i gummistövlarna för att gå och startanmäla, gå hoppbanan och sen lasta ut. Busy kändes riktigt fin på framridningen, hon var helt med på noterna och var väldigt mjuk och följsam. På framridningsbanan fanns det inte en enda vattenpöl, det var en fin fibersandbana, men själva dressyrbanan var desto värre. Den var nästan en enda stor vattenpöl. Jag upplevde att Busy stod emot en hel del, men tji fick jag när Busy tog galopp precis innan jag skulle vända upp på medellinjen. Som tur var fick jag ner henne i trav nästan direkt och vi slog till med en 8:a på inridningen, men det var på håret!
Resten av programmet flöt fint, bortsett från ett galoppinslag i hörnet innan mellantraven (precis som i Strömsholm). Trots en halvdålig känsla så gillade domaren vad hon såg och belönade oss med 71,9%, därmed hade vi bästa dressyren i klassen.
 
Innan hoppningen broddade jag om då jag bara hade skruvat i små gräsbrodd, men på grund av regnet behövdes det betydligt större brodd för det var väldigt slirigt inne på hoppbanan. 
Jag hade en suverän känsla på framhoppningen, gjorde en ganska kort framhoppning då jag hade lite ont om tid på grund av ombroddningen (30 minuter går ganska fort). Så jag tog två språng på lilla hindret, ett på räcket och två på oxern. Första språnget på oxern blev ett långsprång så då tog jag om den igen för att försöka komma närmre och det gjorde vi.
Själva rundan inne på banan kändes också bra, hon var fin och jag red ändå ganska bra. Det blev lite tokigt på hinder 4. Det var ett guldigt räcke som hon tittade till på och var på väg att stanna, men jag tryckte till henne så hon hoppade ändå. Dock blev det ju ett tokigt språng och hon fick med sig bommen. Resten av banan gick bra, dock la jag henne för stort på hinder 7 trippeln, så där fick hon sträcka sig väldigt mycket. 
 
Dagens prestationer resulterade i att vi nu ligger på en andraplats inför morgondagens terräng!
 
Både dressyren och hoppningen är filmad, men jag har inte så bra internetuppkoppling här så jag kan bara bjuda på hoppfilmen än så länge:

 
När vetcheck var klart så installerade vi hästarna i deras boxar i det fina gäststallet här. Båda två verkade väldigt nöjda med sitt tillfälliga boende. När det var klart så begav vi oss bort till terrängbanan för att gå den, i spöregn.. Blöta och kalla gick vi sen till cafeterian för att äta en sen lunch innan det var dags för oss själva att installera oss i vårt boende. Jättemysigt har vi det här!
 
Nu är Jelena och gänget iväg för att träffa en kompis och jag tänkte traska bort till stallet för att släppa ut Busy i en hage en stund. Ikväll blir det pizza och Netflix, sen sova!

Kommentera inlägget här :