Dressyr och horseswop

Gårdagens ridpass fick Busy inleda. Jag och Jelena skulle rida lite bommar i ridhuset var tanken. Vi la upp ett antal upphöjda bommar, både på rakt och böjt spår. Det var som en bastu i ridhuset så Busy var lite seg men jobbade ändå på bra med bommarna. Hon fick sträcka ut sig ordentligt över bommarna på rakt spår, samtidigt som hon fick svikta ordentligt.
Dock blev det inte jättemycket jobb med bommarna för efter ca halva passet bestämde vi oss för att byta häst med varandra, jag och Jelena. Det var första gången vi satt på varandras hästar, spännande! Walley var väldigt annorlunda mot Busy och jag hade svårt att hitta takten på honom. Efter en stund tyckte han att jag var jobbig och han började protestera, men efter lite diskussion så blev han helt annorlunda och han kändes fin. Det var som två olika hästar före och efter.

Näst på tur var Evita som skulle gå dressyr på banan. Efter framskrittning och uppvärmning så tänkte jag sätta mig ner i traven och jobba henne, men traven bara försvann. Så jag satsade på att rida lätt istället och bara fokusera framåt. Formen, steget och takten blev mycket bättre när jag drev på henne framåt! Det kändes lite som övertempo men jag tror att det bara var nyttigt för henne att bara tänka framåt och jag är inte helt ovan med det heller då jag ridit Busy så en del tidigare.
I galoppen arbetade jag henne en hel del i förvänd galopp, det tyckte hon var lite jobbigt, särskilt när jag ville böja henne inåt i den förvända. Men efter några varv så förstod hon grejen och kändes riktigt bra! Efter avskrittning på grusvägen fick hon ett bad med schamponering så att hon är fin tills idag när Ronja hämtar hem henne!

 
Här kommer även ett litet filmklipp från mitten av ridpasset:

Kommentera inlägget här :