Halva veckan har gått

I måndags var vi iväg på dressyrträning för Sissi. Busy fick jobba ordentligt och det var väldigt nyttigt för Busy att göra av med all extra energi som hon har samlat på sig. Vi jobbade med mycket samling och det är kul för det har hon ganska lätt för. Jag kunde samla henne riktigt ordentligt i traven men ändå bibehålla en svikt i steget. Sissi sa att jag ska ha passage-tänk. Så spännande, tänk om några år när hon har ännu mer styrka så kanske vi till och med kan försöka oss på riktig passage (!). Vi jobbade även mycket med att lösgöra bogarna på Busy, dels genom att rida mycket öppnor i mellantrav (åt det hållet) samt att variera traven i samlad och mellan/ökad trav. När jag då rider den ökade traven så ska jag tänka uppåt och framåt, så att hon verkligen rör sig genom hela kroppen. Vi red även mycket förvänd galopp vilket är guld för lösgjordheten på Busy. Vi red den förvända i tre serpentinbågar över medelinjen, Busy gjorde en riktigt bra förvänd galopp. Sissi tycker att hon galopperar bättre i den förvända än i den rättvända och jag är nog beredd att hålla med! Hon får en mycket rundare galopp där så den känslan ska vi sträva efter även i den rättvända. 
Några bilder som Jacob tog i lördags när jag red lite dressyr hemma innan Jill kom besök för att gå igenom Busy.
Igår, tisdag, hade jag en sån där supereffektiv dag igen. Jag gick upp vid 5-tiden för att mocka och fixa stallet på morgonen efter att jag hade släppt ut hästarna. Sen åkte jag till jobbet och var hemma igen ca 17.30. Jag tog in Busy och gjorde iordning henne för en ridtur. Vi var ute i en dryg timme och vilken krutdurk hon var! Min tanke var att hon skulle få ligga och rulla en längre sträcka i en beghaglig galopp, men det tyckte inte hon. Hon låg på som bara den och mina armar blev längre och längre kändes det som. Hon fick i alla fall galoppera ur sig lite energi, det var välbehövligt inför kvällens hoppträning. 
När vi var hemma igen och Busy var omhändertagen samt de andra hästarna intagna från hagen så gick jag in och bytte från ridkläder till träningskläder. Sedan begav jag ocg Maria oss ut på en löprunda på 1 mil (!). Det var riktigt gött efteråt!
Krutdurken Busy!
Nu laddar vi för kvällens hoppträning för Jill!
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Jenny

Otroligt fin och vacker häst!

Svar: Tack! :)
EventingbyJ

skriven

Kommentera inlägget här :