Hoppträning

Igår var vi som sagt iväg på hoppträning för Jill och banhoppning stod på schemat. Tyvärr missade jag "förjobbet" till denna träning då jag inte var på förra veckans träning, men det gick ju bra ändå. Busy var pigg och glad. Vi började med att hoppa över en oxer med galoppbom framför och en bakom. Jill uppmanade oss att bara fokusera på bommen framför. Jag hade lite svårt med det då jag hela tiden sneglade på hindret och oroade mig för att komma fel på det. Mitt självförtronde svek ordentlig en gång då jag vände ifrån. Så j*kla dumt. Jill sa till mig direkt och det var jättebra för jag får fasen inte göra så!
Jag tragglade på med det här hindret åt båda håll, ena gången flaxade jag med benen, andra gången var jag för stum i handen, tredje gången var jag för snabb i överlivet. Jag jobbade verkligen med mig själv och jag tyckte att jag fick till en förbättring på det felande varje gång. När vi sedan gick över till att hoppa banan så gjorde jag det på en ganska låg höjd, mest för att Busy inte hoppat ordentligt på några veckor men även för att ge mig ett bra tillfälle att mest tänka på hur jag rider. Skönt faktiskt!
Första rundan gick bra, jag började med att komma väldigt nära första hindret men jag red väldigt bra till det för jag satt upprätt och höll om med skänklarna. Jag fick mycket beröm för det, men just då när jag red så tänkte jag bara att det var dåligt för att jag kom nära. Jag reflekterade inte ens över hur jag agerade och att jag faktiskt gjorde alla rätt. Men Jill poängterade att det gjorde absolut inget att vi kom nära, Busy hoppade upp sig jättefint och man kan faktiskt inte komma perfekt jämt. Riktigt bra att få höra det ibland och påminna sig själv om det! Övriga banan gick bra, det var nån gång jag flaxade iväg med benen. Sen vände vi på det och första halvan av banan red jag riktigt bra, sen tappade jag känslan och hittade inte avståndet till den avslutande kombinationen och direkt började jag flaxa med benen. Vem som helst förstår ju att flaxande ben inte gör någon större nytta, utan snarare gör det värre. Jag fick ta om det några gånger innan jag lyckades kontrollera mina ben. 
På söndag tänkte jag hoppa lite hemma och då ska jag prova att hoppa utan stigbyglar - hett tips från Jill. Då kan jag banne mig inte flaxa ut med benen när jag rider an mot hindren! Vi får se hur det går, jag har aldrig gjort det innan så jag hoppas att jag överlever ;) Jag ska be Jacob att filma så film kommer på det!

Kommentera inlägget här :