Gårdagens ridpass

Det blev sent igår! Busy som var sist ut skrittade jag fram strax efter 22. Anledningen till det var inte att Evita krånglade eller så, nejdå hon skötte sig utmärkt!
Jag hade förträngt att jag jobbade ett senare pass igår, slutade vid 17.30 och var hemma en timme senare. Dessutom ringde pappa och bad om hjälp att ta in lammen för de skulle mönstras idag. Det är med nöd och näppe man klarar av att ta in dem på 3 personer. Men det gick fint, en liten avstickare gjorde de så vi fick lägga benen på ryggen och försöka runda Scott) för att ge dem mat. De har betat ner gräset ganska bra och är lite i tunnaste laget för att gå på bete. Därför har jag börjat fodra dem med lusern. Men jag tror nog att de ska få komma hem snart och gå på bete på vallen istället, det är kraftigare gräs där.

 

Efter att ha utfodrat dem så tog jag in Evita för att göra iordning henne för en ridtur.

 

Jag red ut en vanlig runda men den innehöll vissa prövningar för Evita. Först var det jätteläskiga stubbar där grabbarna går. Och på två olika ställen hoppade dessutom rådjur fram framför oss från åkern, men det gick bra ändå. Hon var ganska mjuk i munnen, stundtals upplevde jag att hon hårdnade till och hon tyckte det var lite jobbigt att böja sig i kroppen till vänster. Det ska bli kul att rida ett dressyrpass på henne på onsdag.

Näst på tur var Busybus, klockan var som sagt en hel del när jag började skritta fram henne så jag red aktivt i 30 minuter + fram- och avskrittning. Hon var pigg, så jag började med mycket halvhalter. Jag red i 4 serpentinbågar över hela banan och var noga med i övergången att halvhalten gick igenom utan att hon tappade rygg och bakben. Efter ett antal bågar fram och tillbaka så började vi få till halvhalterna där hon var kvar i formen och vinklade in bakbenen under sig. I galopparbetet jobbade jag henne en hel del i förvänd galopp och det gjorde hon bra, trots att jag kände hur hon laddade för ett byte mer än en gång.
Efter galoppen jobbade jag henne en stund i trav med mycket sidvärtsrörelser och hon bara svävade fram, så härlig! Ibland kan jag bli galen på hennes energi och framåtbjudning men oftast älskar jag den. Det gäller bara att hantera den rätt!

(Gammal bild)

Kommentera inlägget här :