Galoppjobb

Igår stod det galoppjobb på schemat för Evita. Det finns en bra gräs/skogsväg där man kan cantra och/eller rida intervaller. Evita var på lite mer trotshumör igår än vad hon var i måndags, hon stod på bakbenen några gånger men det redde vi ut efter lite om och men, ingen skada skedd. Själva galoppjobbet gjorde hon bra, jag red intervaller på henne i totalt 5 km men med en skrittpaus efter ca 2,5 km. Efter upvärmningen och uppvärmningsgaloppen så satte jag upp galoppen i ett lite högre tempo för att sedan göra 4-5 ruscher på vardera 2,5 km-sträcka. Hon svarade bra framåt och det finns absolut fart i henne, men det var lite ovant för mig att behöva driva på, Busy är lite mer självgående när det kommer till högre farter så att säga!
 
Väl hemma igen så fick Evita en välbehövlig dusch innan det var dags för hennes kvällsmat. Medan hons tod inne och åt upp sin mat så hämtade jag in Busy och gjorde iordning henne för en ridtur.
Busy var pigg och glad, jag fick jobba ganska mycket med halvhalter och övergångar. Positivt var i alla fall att hon höll sig skapligt lugn i galoppen, jag kunde lätta av och jobba henne istället för att behöva sitta och hålla i hela tiden.
 
Idag blir det dressyrpass/markarbetspass för tjejerna!

Kommentera inlägget här :