Lördagen i Flyinge

Lördagen började med hotellfrukost klockan 6 på morgonen innan vi begav oss ut till Flyinge för att ge Busy frukost och förbereda för första tävlingsdagen. Busy verkade ha sovit gott men var glad att se oss när vi kom där på morgonen. När hon hade ätit upp sin frukost så började jag knoppa henne och putsa upp henne inför gångartsmomentet, därefter var det dags att börja sadla och jag klädde på mig också. Jag skrittade sedan upp Busy i god tid upp till framridningen. Jag fick en väldigt bra känsla på Busy under framridningen, trots att det fanns otroligt mycket energi i den lilla damen. Hon spänner till väldigt lätt och det kokar lätt över lite i huvudet på henne ibland. Men jag gillar energin hos henne! Om några år, när jag kan tygla all hennes energi, så kommer hon bli helt outstanding tror jag!
 
Inne på banan fick jag rida tillsammans med två andra, egentligen rider man två och två. Men det hade försvunnit några från startlistan och vi blev ojämnt antal, så därför fick jag "oturen" eller vad man ska säga att göra det. Trodde inte att det skulle vara särskilt gynnande för mig, dels för att det skulle vara en häst till att hålla reda på inne på banan och dels att man får lite mindre tid och uppmärksamhet av domarna då man är tre istället för två.
Men det funkade bra ändå. Vi fick rida lätt väldigt mycket vilket gynnade oss väldigt mycket, vi slapp ett stort spänningsmoment i och med det. Det vi fick göra inne på banan var överlag väldigt simpelt, vi fick göra travlängningar på långsidorna, trava på stora mitt volten där vi fick göra några skrittövergångar, galoppera på volter och visa språnglängningar på långsidorna. Busy kändes väldigt fin inne på banan, hon spände till några få gånger och blev lite väl hög i nacken, men på det stora hela var hon jättefin. Om jag skulle önska så hade jag gärna haft lite mer power i henne, men det är mig det beror på då jag lätt blir lite passiv inne på banan. Något att träna på att våga göra i framtiden inne på banan! Det domarna bedömer är ridbarhet, skritt, trav och galopp. Man får ett samlat betyg på en skala 1-10 där decimaler får användas och där 1-4 är mindre bra, 5 är godkänd, 6 är tillfredsställande, 7 är bra, 8 är mycket bra, 9 är utmärkt och 10 är föredömligt. När jag kom ut från banan hoppades jag på att jag skulle få 6,5 i alla fall, men vilken glädje när jag hörde speakern säga att Busy belönades med 7,5 poäng! I mitt protokoll fick jag plus för accepterande av hjälperna, kontakt, takt och balans men de ville se lite mer påskjut och en galopp som är lite mer i uppförsbacke. Jag är jättenöjd med omdömena som Busy fick! Här kommer ett gäng bilder från gångartsmomentet.
Efter dressyren blev Busy ompysslad och fick lite välförtjänt godis och mat. Vi mockade boxen och gjorde iordning alla saker innan vi begav oss bort mot hoppbanan för att titta lite på den öppna CNC* klassen och ta en fika. Vid lunch gick vi upp till restaurangen för att äta lite. Tyvärr fanns det inte något vidare utbud på mat, men lite fick vi i oss i alla fall. Under lunchen var det även visning av elitfölen som skulle auktioneras ut under eftermiddagen, väldigt fina föl! När klockan hade blivit eftermiddag gick jag ner till Busy för att titta till henne och även kolla på resultaten då dressyren var färdig för 4-åringarna. Jag upptäckte till min glädje att jag låg på en delad 8:e plats av 21 stycken. Vi kollade en stund på 5-åringarnas hoppning innan jag gick ner för att göra iordning Busy inför hoppningen. När Busy var in princip färdig och jag hade full tävlingsmundering på mig så gick jag banan. Den såg väldigt trevlig ut, någon lite svårare böj och ett relaterat avstånd samt en kombination med oxer in och räcke ut.
På framhoppningen var Busy pigg som vanligt, hon visste givetvis att nu skulle det bli hoppningen och det är ju superkul tycker hon. Hon bjöd på några riktigt fina språng på framhoppningen, men hon måste tagga ner ordentligt för hon studsar mest bara runt. Det gör det svårt att komma till ridning och ännu svårare att byta galopp på henne. Något att jobba på! Här är lite bilder från framhoppningen.
Inne på banan fick man rida runt ganska länge då föregående ryttare fick vara kvar medan denne väntade på sina poäng. Det var jättebra för då kunde Busy få bekanta sig lite med omgivningen, hon har aldrig varit på en sådan stor gräsbana med flaggor, läktare och utsmyckade hinder. Jag fick startsignal och de första fem hindrena kändes superbra, det enda som strulade där galoppbytena. Hon bytte bara fram och envisades med att gå i korsgalopp två gånger. Till hinder nr 6, en oxer som hade ett relaterat avstånd till hinder nr 7, låg jag väldigt stort, vilket gjorde den linjen mindre bra. Till hinder nummer 8 låg jag helt okej, men fick inte till ett supersprång och Busy fick inte med sig bakbenen helt och hållet och där kom rivningen. Från hinder 8 var det en ganska svår böj till hinder nr 9 som var en trippelbarr och även banans sista hinder. Där hittade jag inte riktigt avståndet och jag red iväg henne alldeles för mycket, så det blev ett väldigt långt språng. Busy räddade mig verkligen där! När jag gick i mål var jag lite besviken, dels för ett antal dåliga språng (i mitt tycke) och dels för bytena som inte fungerade som de skulle och därmed korsgaloppen. Men återigen fick jag ett mycket glädjande besked när jag fick höra mina poäng! i grundbetyget fick vi 7,6 men i och med rivningen så får man 0,5 poäng i avdrag, så slutpoängen blev alltså 7,1. Lite irriterande med nedslaget, men så här i efterhand vet jag att det inte hade hjälpt mig upp till en högre placering även om jag hade ridit felfritt. Men att få 7,6 i grundbetyg är ju superbra tycker jag! Det positiva jag fick på mitt protokoll var återigen accepterande av hjälperna (inte helt sant med tanke på bytena), framåtbjudning med självförtroende, rörlighet och elasticitet samt att hon kommer upp från backen, effektiv motorik, accelerationsförmåga med ett tryck bakifrån. De tre huvudpunkter de bedömer i hoppningen är ridbarhet, hoppförmåga och galoppförmåga. Det jag fick som negativt var att hon tappar lite balans ibland och att hon korsgalopperade. Superfina omdömen tycker jag! Här är ett gäng bilder från hoppningen.
Efter hoppningen blev Busy återigen ompysslad som den prinsessa hon är och vi plockade iordning grejerna innan vi begav oss till ridhuset där elitföl auktionen var i full gång. Det var fullt med folk och mina supportrar var väldigt intresserad, speciellt Carl och Maria. Stina hade hittat en fin hoppstammad fölunge efter Canvas Plus - Careful och tyckte Carl skulle köpa den. Det hela började lite som ett skämt under lunchen, men det slutade med att Carl höjde näven när fölungen var inne i ringen. Adrenalinet pumpade och vips så blev han och Maria hästägare! Vilken eftermiddag! Om en och en halv månad kommer alltså en hingstunge flytta in hos oss och han heter inget mindre än Björn Borg SG.
Här skrivs det kontrakt!
De nyblivna hästägarna tillsammans med Björn Borg SG.
Björn Borg in action!

När kontraktet var påskrivet, försäkringen tecknad och den första chocken lagt sig så skyndade vi oss alla hem för att byta om och fräscha till oss innan kvällens middag på Flyinge Restaurangen.
Klockan 19 var vi alla samlade igen på Flyinge Kungsgård och vi njöt av en riktigt god buffé tillsammans med många andra ryttare, hästägare och uppfödare. Våra domare, Anne Persson och Jan Jönsson, pratade lite om vad de tittade på i de olika momenten och vad de ville se i morgondagens terräng. Vi hade en riktigt trevlig kväll, men vi var alla väldigt trötta och vid 22 tiden var vi tillbaka på hotellet igen.
En lång, rolig, fantastiskt härlig, adrenalinpumpande och lite smått galen dag var till ända. Jag stupade i säng och laddade för att gå upp kl 04.20 och briljera i terrängen.
Inlägg om söndagen i Flyinge kommer upp imorgon!
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :