Dressyrpass

Igår när jag kom hem så var det kolsvart i stallet. Väldigt lustigt tänkte jag,  eftersom åtminstone Stina borde vara där. Men det hade sin förklaring; en huvudsäkring hade gått (av någon outgrundlig anledning). Men det var snart fixat av Carl och återigen så fanns det ljus i stallet. Skönt för mig att slippa mocka i mörker som de andra fick göra ;)
Jag fixade stallet och sen gjorde jag iordning Busy för ett dressyrpass i ridhuset. Det var ett tag sen jag satt i dressyrsadeln kände jag. Jag arbetade med mycket övergångar skritt-trav och även nyanser i traven. Det gör jag framförallt för att få bättre effekt av mina halvhalter, för att få en gummibandskänsla när jag tar mina halvhalter. Hon blir oftast bara spänd, sätter upp huvudet, släpper ner ryggen och tappar bakbensaktiviteten. Men efter lite traggling så satt halvhalterna ganska bra. Därefter gick jag över till galoppen där jag gjirde lite samma arbete; först en massa övergångar skritt-galopp och sen nyanser i galoppen. I galopparbetet la jag även byten för att befästa dem ännu mer. Nu gör hon dem 9 av 10 gånger på kommando, men när hon gör dem så sätter hon upp huvudet i vädret och skjuter upp i luften. Vet inte riktigt hur jag ska komma tillrätta med det, men det är väl bara att nöta på antar jag. 
 
Jag arbetade henne även en hel del i förvänd galopp, att rida i förvänd galopp inåtställd är den överlägset bästa övningen för att riktigt arbeta igenom henne. Hon blir så mjuk och fin efter det! 
Jag kände även liten på hennes ökade trav som även den börjar sätta sig mer och mer, så härligt! Det jag önskar där är att jag kan ha henne i en lite lägre form med ett bra stöd, för att sen kunna plocka upp henne där det finns ett 100% säkert stöd. Då kan man nog få fram hennes trav ännu mer.
Busy var väldigt duktig genom hela passet och trots att hon blir spänd över bytena så kommer hon fort tillbaka till det lite mer avslappnade tillståndet och fortsätter jobba på.
Busy blev svettig i sin lite halvlurviga päls så jag tänkte duscha henne efter passet, men då kom Hanna och meddelade mig om att det inte fanns något vatten i stallet. Så typiskt! Vi kunde iallafall få igång det senare på kvällen då det visade sig att strömbrytaren hade slagit av i ren kraft när huvudsäkringen gick. 
Det blev som sagt ingen dusch för Busy utan hon fick torka till lite och sen borstas ordentligt. Jag hade ju tänkt tvätta hennes svans också då vi ska iväg till Nordsjö Gård ikväll och hoppträna för Jill Silvandersson. Det blir jag, Stina och Jelena (som har flyttat in till Sjöhagen), det blir kul!
 

Kommentera inlägget här :