Den eviga bettfrågan

Igår red jag ett dressyrpass hemma i ridhuset på Busy. Efter en lång framskrittning så började jag jobba henne i skritten där fokus låg på ett jämt stöd långt fram i handen samt ett aktivt kliv framåt. Hon kändes väldigt bra faktiskt och stundtals så skrittade hon även på bra med aktiva bakben. 
Men sen när jag började trava så tappade jag lite känslan i handen, stödet blir väldigt skört och försvinner lätt. Jag fick en känsla som man nog bäst kan beskriva som att huvudet sitter löst på henne, inte riktigt så illa, men ni kanske förstår vad jag menar. Vid minsta lilla rörelse från mig så följde hennes huvud med och hon händes ganska orolig i stödet. Så då började jag fundera på om det är dags att byta bett? Jag varierar bett ganska mycket ändå tycker jag då jag har olika bett på alla träns. På mitt hemmaträns har jag ett tvådelatbett med fasta ringar, på mitt hoppträns har jag visserligen också ett tvådelat bett med fasta ringar men det som är skillnaden med det är att det har ännu mer böjda skänklar, vilket gör att det ligger mer still i munnen. På terrängtränset har jag ett tvådelat bett med parerständer och på mitt dressyrträns har jag ett rakt bett med fasta ringar.
 
Jag har tyckt att det raka bettet har funkat väldigt bra, men nu har vi kommit in i en period där hon känns allra bäst på de delade betten. Samtidigt så hade jag ju en väldigt bra känsla på henne nere i Flyinge under dressyren. Det är så svårt det där! Ett bett som jag är sugen på att testa är Stübbens Golden Wing.
Det tror jag är något som skulle falla lila Busy i smaken. Skulle jag köpa ett så skulle jag nog satsa på att köpa den här gag varianten, just för att ha den möjligheten att rida med gag om jag skulle vilja någon gång i framtiden. Detta bett kostar 899 kr medan det vanliga tränsbettet kostar 849 kr, så då kan man lika gärna köpa det förstnämnda OM det skulle behövas någongång. Men det svider i plånboken att köpa ett bett för så mycket pengar, så jag ska i första hand leta efter ett begagnat men det är inte lätt att hitta rätt storlek. Busy bör ha 10,5 i storlek även på det här bettet.

Kommentarer :

#1: Rebecka Rönningberg

Fastna inte i bettet,det är aldrig det det hänger på ❤️

Svar: Nej, jag vet.. Jag är inte den som byter hej vilt egentligen. Ett pass med dig kanske är lösningen? :) <3
EventingbyJ

skriven
#2: Rebecka Rönningberg

Nu syntes inte mitt svar 😖 Men så länge det inte är något fel i hästens mun brukar det gå bra på vanligt bett. Du kan ju så bara att träna på😀

Svar: Hon är jättefin i munnen, kollade henne i början av sommaren senast. Jag tror väl att det mest är att hon måste slappna av, för när hon är avslappnad har jag ett bra stöd. Men minsta lilla hon spänner till så släpper hon det och det händer ganska ofta tyvärr..
EventingbyJ

skriven

Kommentera inlägget här :