Gårdagens hoppträning

Igår var det hoppträning, vi började med att hoppa studs vilket gick helt okej. Jag tyckte inte att Busy var så kvick som hon brukar vara, men efter ett rejält misstag av mig där hon fick med sig flera bommar så hoppade hon upp sig mycket bättre sen. Vi skulle hoppa tre studs--->3 galoppsprång (12 m, ganska långt)--->tre studs. Åt ena hållet, det vi började med gick det väldigt bra och jag hittade rätt språnglängd så att vi kom bra både på första och andra studsserien. När vi sedan bytte håll så vågade jag inte rida fram henne lika mycket för det kändes som att det skulle bli alldeles för trångt till den andra studsen, så då klämde jag in fyra (vilket inte var något som helst problem att göra). Jag provade igen och återigen bestämde jag mig alldeles för sent för att rida fram och då blev det jättefel. Nästa gång så hoppade Busy super genom första serien, vi landade och jag red fram och även andra serien gick galant. Tänk vad lätt det är när man gör rätt!
Efter det skulle vi gå över till att hoppa tre oxrar på andra långsidan, även här med tre galoppsprång i mellan. Första gången jag red an mot dem så hittade jag inte läget till första oxern och i ren panik så backade jag. Jag backade, backade och backade tills vi knappt hade någon galopp kvar. Busy är ju världens snällaste och hoppar ändå, men det betydde ju att jag fick rida fram henne som en tok i landningen för att räcka fram till de andra två. Inte bra. Nästa gång hittade jag inte heller läget, fattar inte varför jag har så svårt för det, men då red jag iväg henne istället och hon tog av stort. Så då hoppade vi serien på fart och lösa tyglar, inte alls bra det heller. Tredje gången så tänkte jag att jag måste göra något, så jag ändrade min väg och skar av svängen genom kortsidan ganska ordentligt. Här hittade jag äntligen läget och jag känner bara YES, nu blir det perfekt och vips så lätt det är helt plötsligt! Busy hoppade serien jättebra!
Sedan bytte vi håll, jag red an, hittade inte läget och vände ifrån. Jag red an igen, hittade inte läget, stopp. Så himla irriterande, varför kan jag inte rida ordentligt!? Jag red an igen, satte upp en bra galopp och HITTADE läget. Halleluljah! Busy hoppade jättebra, men rann iväg lite efter andra oxern och jag var lite sen med att bromsa upp henne. Vi kom absolut inte dåligt på den sista oxern, hon hoppade upp sig väl där. Men det skulle vara önskvärt med lite lugnare tempo tyckte Nina. Om igen, vi hittade läget IGEN och i landningen efter andra oxern var jag snabb med att räta upp mig och ta en halvhalt och Busy kunde lätt gå på tre språng fram till sista, men i en betydligt lugnare galopp den här gången. 
Jag är inte särskilt nöjd med min egen insats, jag måste bli bättre. Jag måste hoppa mer! Någon helg nu framöver så ska jag åker ner till min vän Rebecka i Tidaholm med Busy och rida lite. Både hoppa Busy och kanske även hoppa någon av hennes hästar, bara för att träna.Dessutom har inte Rebecka sett Busy live på ganska många år, jag vet knappt om hon har sett henne alls under ryttare? Så det ska bli kul. Rebecka känner väl till både Busys mamma Damina och hennes storebror Tu M'aime (som förövrigt debuterade 140 hoppning i helgen som var med ett fint resultat!). 
 
Jag har ju ett gäng hopptävlingar inplanerat under hösten/vintern som jag gärna vill genomföra med ett godkänt resultat och en bra känsla, med en bra ridning. Tror jag måste börja rida mer med bommar/småhinder hemma för att träna avståndsbedömning. Träna, träna, träna!
 

Kommentarer :

#1: Rebecka Rönningberg

Ja❤️❤️

skriven

Kommentera inlägget här :