Björne 2 år

Idag har Björne fått lite uppmärksamhet. Jag tog in honom för lite borstning och en promenad. När jag tog in honom i stallet så stod han lugnt uppbunden på gången medan jag höll på med honom, han var inte det minsta upprörd över att komma in själv. De senaste två veckorna har jag tränat honom på att vara själv i stallet genom att lämna honom sist inne när jag släpper ut på morgonen. De första dagarna var han väldigt upprörd, men han har blivit lugnare och lugnare för varje dag. Nu står han snällt i sin box och väntar på sin tur, ibland gnäggar han till lite men det är allt. Så bara den här enkla träningen hade verkligen gett resultat i det här sammanhanget också; när man blir inplockad ensam mitt på dagen. 
Han blev borstad och kratsade hovarna, vilket han också gör jättebra. Sen gick jag och hämtade ett träns, jag tog vårt hackamore-träns och satte på ett Novabett på det, nosgrimma fick han vara utan. Det var första gången för honom att prova träns och bett, men det gick av bara farten att få in det i munnen för han väldigt nyfiken och ska smaka på allt. Dock var det inte riktigt lika kul när han märkte att han inte kunde få ut det konstiga ur munnen. Han gjorde inga direkta protester, utan gapade och höll på med tungan mest. När tränset var på så satte jag på honom grimman över igen och så gav vi oss ut på en promenad.
Björn Borg SG
e: Canvas Plus ue: Careful
Han var väldigt nyfiken och verkade tycka det var kul att komma ut på en promenad, det fanns ju så mycket att titta på! På hemvägen blev han väldigt pigg så då fick jag lägga in mycket lydnadsövning, så som att stanna när jag stannar. Och det lyssnar han bra på för det är något som jag gör nästan varje dag. Det är viktigt att han lär sig redan från början att det är jag som bestämmer och att han ska ha respekt för mig, men att man är väldigt noga med att berömma honom så fort han gör rätt. Jag tror också att om man gör ett bra grundarbete från marken så kommer inridningen gå lättare. Om ca 8-9 månader så ska vi påbörja inridningen, spännande!
 
 

Kommentarer :

#1: Marleen Rosenquist

Han ser jättefin ut:)) Jättekul att se lite bilder på honom o se hur han utvecklas. Är han hingst ännu? Hur hög är han nu?
Jag har en 2-åring e. Balou du Roet här hemma som nästan är 165cm. Är hingst men kastrering beställd till den 1/2

Svar: Hej Marleen! Tack! :) Ja, han är hingst. Han kommer få vara det ett tag till (troligtvis). Vi mätte honom faktiskt för inte så länge sen, han mätte då 153 cm i manken och 157 cm på rumpan så han är inte så stor :) Spännande!
EventingbyJ

skriven

Kommentera inlägget här :