Dressyrträning och veterinärdag

Hej på er! Idag är jag ledig från jobbet, men ingen rast eller vila för det inte. För idag har jag en riktig veterinärdag framför mig! Eller ja, den har egentligen redan börjat då jag kom hem för en stund sen efter att ha varit i Linköping och lämnat vår katt Nisse för kastration på Valla Djurklinik. Typiskt nog så visade det sig att det bara fanns en kula på plats, kommer inte ihåg vad veterinären sa att det hette, men det är i alla fall vad vi hästmänniskor kallar för klapphingst. Så istället för en smidig kastration som kostar några hundralappar så blir det istället en lite mer avancerad operation där de måste leta efter den andra kulan och som då istället kostar några tusenlappar. Så typiskt! Men men, det är bättre att få det gjort för det mår han bättre av. 
Klockan 13 ska jag sen vara på plats på Staby Gård hos Sofia Bengtsberg där Busy ska få träffa veterinär Axel Wallman som kommer från Mälarkliniken. Vad vi ska göra med henne återkommer jag om senare idag. I eftermiddag sedan, närmare bestämt klockan 16 ska jag åka tillbaka till Linköping igen för att hämta hem Nisse. Mycket farande blir det idag!
 
Hur som helst, igår var jag och Busy på dressyrträning för Sissi. Tråkigt nog fick vi åka själva då Fia hade fått några mystiska "bölder" på ryggen precis där sadeln ska ligga och hon ömmade ordentligt. Så Stina och Fia fick tyvärr stanna hemma. Detta gjorde att vi fick rida helt själva för Sissi istället och det är ju inte fy skam. 
Jag vet att jag ofta öser beröm över min häst och höjer henne till skyarna (vem gör inte det om sin häst?), men igår alltså WOW!
För det första så hade jag ett helt perfekt och jämnt stöd i handen, det är ju något jag jobbat på enda från första början och nu äntligen börjar vi hitta det. I och med det här nyfunna stödet så är det som om en hel värld öppnar sig - man kan göra en massa roliga rörelser och övningar som inte ens var att tänka på tidigare! Vi fick göra mycket övergångar, typ: arbetstrav - ökad trav - samlad trav - arbetstrav. Vi jobbade med öppnor där jag skulle driva på henne så att hon sträckte ut ordentligt i rörelsen. Även i galoppen jobbade vi med mycket övergångar, jag kunde samla henne så mycket så att vi kunde nosa på en början till arbetspiruetter. Vi testade att göra enkla byten och byten i språnget! Det första bytet i språnget var jättebra, hon behöll formen och gjorde ett helt rent byte precis när jag bad henne utan att springa iväg. Sen blir hon lite väl exalterad, men det löste vi med att göra nästa byte från en annan riktning. Hon var helt fantastisk och det var så kul att rida! Med en sån här början på dressyråret 2016 - hur kommer det då sluta? :)
 
Nöjd och svettig efter träningen!
 
Nu ska jag sätta fart igen! Stallet ska fixas och Busys ska ridas ut en sväng innan hon ska göras iordning inför veterinärbesöket. Hörs ikväll!

Kommentera inlägget här :