Veterinärbesök

Som jag skrev tidigare idag så har jag varit med Busy på Staby Gård för att träffa Axel Wallman som är veterinär på Mälarkliniken, Hölö. Anledningen till det var att dels så skulle Busy få en caslick utförd då hon suger luft. Men huvudsyftet med besöket var att få en sena ultraljudad. Hon har en minimal svullnad strax under knäet på vänsterframben, den har varit där länge, ungefär ett år eller så. Men hon är ju inte halt och hon har inga andra problem med det heller. Men Jill rådde mig att kolla upp det iaf och det har jag också tänkt, men det har inte blivit av tidigare. 
 
Axel började med att se hur hon rörde sig, sen böjde han henne på alla fyra. Han böjde inte varje led för sig utan han böjde hela benet i ett tag, mer som en generell böjning. Inget konstigt där i alla fall. Hon fick sen lugnande för att kunna sys och medan det verkade så ultraljudade han hennes ben. Senan och gaffelbandet såg jättebra ut, det som orsakade den här lilla svullnaden är något som kallas för fascia. Det är en hinna som håller allt på plats så att säga, ungefär som en benhinna. Den här hinnan var förtjockad av antingen ett slag eller överansträngning för länge sen. Att den är tjockare än normalt är inget man gör något åt och det är heller ingenting som påverkar något. Så det var ju skönt att höra! 
 
När allt var klart så promenerade jag med Busy i ca 20 min ute i friska luften så hon skulle piggna till lite innan jag lastade henne. Jag åkte in mot Linköping och åt en sen lunch. När jag hade ätit färdigt så var klockan 15.20 så jag bestämde mig för att åka bort till Valla och började leta efter parkeringsplats så att jag kunde ta med vår katt hem också. Det var inte det lättaste att hitta en dubbelparkering, än mindre någon som var ledig, men till slut hittade jag en. Strax efter 16 rullade jag hem med 2 av 3 djur från diverse veterinärbesök i Linköping. Produktiv dag!
 
Nu ska Busy ta det lite lugnt imorgon och övermorgon, men sen kan jag rida henne som vanligt. Bara hålla koll på henne så att hon inte får feber eller att såret börjar vätska sig. Sen ska jag plocka bort stygnen om 10 dagar.

Kommentera inlägget här :